Dějepis jinak - informace o netradičním pojetí výuky dějepisu
Naše škola se od 1. září 2022 zapojila do celonárodního projektu, který organizuje ÚSTAV PRO STUDIUM TOTALITNÍCH REŽIMŮ - DĚJEPIS +, CHCEME UČIT DĚJEPIS JINAK.
Ptáte se jak?
Prvním úkolem, a ne lehkým, je vzbudit v žácích zájem a zvídavost o minulost: Proč se to stalo? Jak lépe porozumět lidem, kteří žili v minulosti. Co mi to má přinést do života?
Žáci si sami odpovídají na svou badatelskou otázku pomocí dobových dokumentů, které zajišťuje HISTORICKÁ LABORATOŘ.
Cílem projektu je objevovat historii a odnášet si praktické poznatky do svého života.
A jak po dvou měsících tuto výuku hodnotí paní učitelka?
"Dnes jsem vyhodnocovala badatelský projekt. První je za námi. Moje hodnocení je uspokojivé.
Takže historický Zdroj 1 - 11 žáků uspělo / 7 neuspělo
(Někteří by mohli pracovat lépe, odbyli to a také byli tak ohodnoceni)
Zdroj 2 - 13 žáků uspělo / 5 neuspělo
Shrnu-li to… na sedmou třídu to není vůbec špatné, ba naopak. Velmi mě překvapilo, jak se zapojují jinak ne příliš úspěšní žáci, ti uspěli v odpovědích na badatelské otázky. Odkrývá se mi tím fakt, že mají problém s pamětí velkého objemu informací, ale s přemýšlením a souvislostmi ne. Což je moc zajímavé. Uvidím v dalším projektu.
Ten další, Mnichov, propojím se středověkem na téma česko-německých vztahů v českých dějinách a vyvrcholí to Mnichovem. Už si to chystám, včera jsem komunikovala s tou naší koordinátorkou. Chci to spojit s metodou CLIL z anglické badatelské učebnice.
Takže i toto bude zajímavé, mám už připravenou slovní zásoby ke komiksu Chamberlain a k argumentům. V tomto projektu se žáci budou učit argumentovat pro a proti. Což pro ně bude také nové.
S touto badatelskou výukou je moc práce. Ale baví mě to. Zatím si však nedovedu představit, že bych takto učila všechny třídy. Je to běh na dlouhou trať."
Více o projektu: zde