Školní metodik prevence
Mgr. Veronika Procházková
veronika.prochazkova@zspolesovice.cz
Konzultační hodiny: na základě předchozí domluvy
Naším cílem je vytvořit pro žáky bezpečné školní klima. V součinnosti metodik prevence, výchovný poradce, speciální pedagog a všichni pedagogičtí i nepedagogičtí pracovnící konáme tak, abychom Vašim dětem vytvářeli bezpečné prostředí, ve kterém se budou zdravě vyvíjet.
Pro dobré klima školy potřebujeme i Vaši spolupráci. Jsme přesvědčeni o tom, že jste odborníky na své dítě. Znáte je nejlépe. Můžete se na mě obrátit osobně, emailem nebo pomocí aplikace na našich webových stránkách Nenech to být,
pokud se vyskytne:
- problém ve vztazích
- psychické a fyzické násilí
- zneužití návykových látek
- vandalismus, krádeže, ničení cizích věcí
- rasismus a menšinová intolerance
- nebo jiný problém negativně ovlivňující vývoj dítěte.
Jestliže zaznamenáte problém u dítěte netýkající se školního prostředí, existuje spoustu nápomocných organizací, např. www.linkabezpeci.cz. Další najdete ve složce POMOC.
Společně s učiteli elektronicky tvořím a vyhodnocuji plán prevence rizikového chování u žáků. Pomáhám při organizování preventivních aktivit pro jednotlivé třídy.
_____________________________________________________________________
POMOC
Mgr: Jana Kohnová – dětská psycholožka
Telefon: +420 775 200 565
Email: jana.kohnova@gmail.com
Webová stránka: http://www.elio.cz/
Pracoviště: Psychologické poradenství, psychoterapie a diagnostika - Uherské Hradiště
Adresa: Uherské Hradiště, Poštovní 252, 686 01, Zlínský kraj
KPPP a ZDVPP UH Středisko výchovné péče HELP
Františkánská 1256 Zelené nám. 1292
Uh. Hradiště Uh. Hradiště
telefon: 572 551 352 telefon: 572 564 520
e-mail: pppuh@poradnazl.cz e-mail: svphelp@svp.uhedu.cz
Kontaktní centrum CHARÁČ Nízkoprahové centrum TULIP
Mgr. Vladimír Kaška Mgr. et BcA. Josef Kostka
Šromova 136 Nádražní 29
Uh. Hradiště Uh. Hradiště
telefon: 572 540 616 telefon: 606 672 239
e-mail: charac@podaneruce.cz e-mail: tulip@uhradiste.charita.cz
Policie ČR – preventivní informační skupina
por. Mgr. Aleš Mergental
Velehradská 1217
Uh. Hradiště
telefon: 974 678 207
POMOC ONLINE, pro rodiče i děti
- Dětské krizové centrum, www.dkc.cz
- Modrá linka - Centrum a linka důvěry pro děti a mládež, 549 241 010 a 608 902 410, www.modralinka.cz
- Sdružení Linka bezpečí, www.linkabezpeci.cz Linka bezpečí 116 111 nebo 800 155 555
- Linka vzkaz domů 800 111 113, 724 727 777
- Rodičovská linka 840 111 234
- Bílý kruh bezpečí, 257 317 100, www.bkb.cz
- Informační portál primární prevence, www.odrogach.cz
- Osobnostní a sociální výchova, www.odyssea.cz
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, www.msmt.cz
- Institut pedagogicko-psychologického poradenství, www.ippp.cz
- Společenství proti šikaně, www.sikana.org
- Občanské sdružení proti šikaně, www.sikana.cz
- Informační portál o šikaně na školách, www.minimalizacesikany.cz
- Společnost pro plánování rodiny a sexuální výchovu, www.planovanirodiny.cz
- Informace o lidské sexualitě, www.sexus.czČeská koalice proti kouření, www.dokurte.cz
- Stop kouření, www.nekourit.wz.cz
- Kouření, www.sweb.cz/koureni
- Poradenské centrum pro drogové a jiné závislosti, www.poradenskecentrum.czDrop-in, www.dropin.cz
- Prev-centrum, www.prevcentrum.cz
- SANANIM, www.sananim.cz
- Občanské sdružení Život bez závislostí, www.zivot-bez-zavislosti.cz
- Informační portál o legálních a nelegálních drogách, www.drogy-info.cz
- Drogový informační server, www.drogy.net
- Národní program boje proti AIDS, www.aids-hiv.cz
- Národní linka prevence AIDS, 800144444
- Česká společnost AIDS pomoc, www.aids-pomoc.cz
Náplň práce školního metodika prevence
vyhl. č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízení
§ 7 Škola
(1) Ředitel základní, střední a vyšší odborné školy zabezpečuje poskytování poradenských služeb ve škole zpravidla výchovným poradcem a školním metodikem prevence, kteří spolupracují zejména s třídními učiteli, učiteli výchov, případně s dalšími pedagogickými pracovníky školy. Poskytování poradenských služeb ve škole může být zajišťováno i školním psychologem nebo školním speciálním pedagogem.
(2) Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené na:
a) prevenci školní neúspěšnosti,
b) primární prevenci sociálně patologických jevů,
c) kariérové poradenství integrující vzdělávací, informační a poradenskou podporu vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,
d) odbornou podporu při integraci a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně žáků z jiného kulturního prostředí a žáků se sociálním znevýhodněním,
e) péči o vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků,
f) průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či výukovými obtížemi a vytváření předpokladů pro jejich snižování a
g) metodickou podporu učitelům při aplikaci psychologických a speciálně pedagogických poznatků a dovedností do vzdělávací činnosti školy.
příloha č. 3 vyhlášky . 72/2005 Sb.
Standardní činnosti školního metodika prevence
Metodické a koordinační činnosti
1) Koordinace tvorby a kontrola realizace preventivního programu školy.
2) Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších projevů rizikového chování u dětí a mládeže.
3) Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování (vyhledávání problémových projevů chování, preventivní práce s třídními kolektivy apod.).
4) Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování u dětí a mládeže.
5) Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisí s otázkou přijímání kulturní a etnické odlišnosti.
6) Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence výskytu rizikového chování, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími zařízeními a institucemi), které působí v oblasti prevence rizikového chování.
7) Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování.
8) Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence rizikového chování v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů.
9) Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
Informační činnosti
1) Zajišťování a předávání odborných informací o problematice sociálně rizikového chování, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
2) Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností.
3) Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikového chování (orgány státní správy a samosprávy, střediska výchovné péče, poradny, zdravotnická zařízení, Policie ČR, orgány sociální péče, nestátní organizace působící v oblasti prevence, centra krizové intervence a další zařízení, instituce i jednotliví odborníci).
Poradenské činnosti
1) Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně patologického chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli).
2) Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj sociálně rizikového chování žáků ve škole.
3) Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními.